Létání

7 nejnebezpečnějších letišť světa

Vysoké hory okolo, nemožně krátké přistávací dráhy, velká nadmořská výška i absurdní meteorologické podmínky. Nejedete tam náhodou na dovolenou?

Fotka nahoře: na letišti Gisborne na Novém Zélandu jezdí přes ranvej vlak. Podobně, ale vlastně naopak je to v Gibraltaru. Čtěte dále. Foto: Pulveratricious, Imgur

Letiště Saba, Karibské Nizozemsko

Nejkratší ranvej na světě

Nizozemská kolonie, neaktivní sopka a tropický ostrov v Karibiku zároveň. Tohle letiště (Juancho E. Yrausquin Airport) má oficiálně nejkratší komerční ranvej na světě. Je to necelých 400 metrů! Například nejrozšířenější dopravní letadlo světa Boeing 747 pro svůj start potřebuje minimálně 3 kilometry! Jako past číhá oceán na jednom konci dráhy a strmý útes na druhém.

image
Nebezpečí a krása. Tyhle dvě věci jdou rozhodně dohromady. Foto: Profimedia

Boeing 747 pro přistání potřebuje méně, ale stále je to aspoň 2100 metrů (6900 stop). Bez jakékoli rezervy. Takže na Sabě s tím musí kapitán prásknout jedině do vody 🙂 Samozřejmě pro všechna takováto letiště potřebují piloti speciální výcvik, nebo dokonce doprovod místního pilota v kabině. Více v rozhovoru s Filipem Gasparem, kapitánem 737 pro náš spřátelený projekt patalie.cz

Kde to všechno je? Rozklikněte si letadla.

Toncontín, Honduras

Rychlá zatáčka před horami

Letadla přilétávají kolem hory centrálního pohoří, aby přistála v údolí, na náhorní plošině 1000 metrů nad mořem. Letadlo jako třeba Boeing 757 to musí těsně před přistáním naklopit v ostrém úhlu 45 stupňů a současně prudce sklesat ze 2000 metrů s rychlostí vysoce převyšující běžné rychlosti přistání. Do toho je potřeba vyrovnávat nárazové poryvy větru a kličkovat nad terénem. Letiště přitom není jen pro pár víkendových ultralightů. Obsluhuje hlavní město Hondurasu, Tegucigalpu. 

image
Airbus A-320 s 124 cestujícími na palubě vyjel před deseti lety z dráhy v Toncontinu a napral to na dálnici mezi auta. Muži se zachráněnými andulkami. Lidi asi nejsou v Hondurasu důležití. Foto: Profimedia.
Gibraltar, UK

Počkejte na semafor

Gibraltar byl vždy křižovatkou dějin a toho se drží i jeho letiště. Více než 500 tisíc cestujících ročně si užije tuhle legraci. Jediná místní ranvej má 1600 metrů a překračuje hlavní ulici města, Winston Churchill Avenue. Tato ulice míří k pozemní hranici se Španělskem. Ano, četli jste správně, ulice ve městě křižuje přistávací dráhu rušného mezinárodního letiště. Když přilétá nebo odlétá letadlo, silnice se zavře. Tuhle závoru ale nechcete ignorovat.

Lidé tu čekají na semaforech stejně jako na lokálku v jižních Čechách. Jen je to celé velkolepější. Foto: Profimedia, AFP
image
Ta silnice vede prostředkem letiště tak trochu jako pražská magistrála. Navíc teď je na Václaváku pro letadla docela místo... Co na to Tonda Blaník? Foto: Wikimedia Commons.
McMurdo, Antarktida

Noční bruslení. S letadlem

Pokud milujete psí spřežení, možná jste z tohoto přistání nadšení. Dobrou zprávou je, že je tu místa dost. Dráha je dlouhá. Špatnou zprávou je, že je dráha z ledu a velice rychle se tu mění klimatické podmínky. Williams Field Airport na stanici McMurdo má dokonce tři ranveje, protože stanice slouží jako řídicí středisko pro polovinu kontinentu. Je to největší stanice na Antarktidě, kam se vejde až 1300 lidí.

image
Jezdící chodníky tu mají ze sněhu. Cool!

Rozjezdová dráha Pegasus je optimisticky pojmenovaná podle letadla Pegasus, což byl Lockheed C-121 Constellation, který se tu rozsekal kvůli špatnému počasí v říjnu 1970. Jeho trosky jsou stále vidět ve sněhu. A jestli poletíte na McMurdo ve správnou dobu (což je naše léto), vaši piloti budou mít nasazené přístroje pro noční vidění. Je tu tma po celý den.

Naše články o Antarktidě najdete tady. Článek o tom, co jíst v extrémních mrazech, zase tady.

Narsarsuaq, Grónsko, Dánsko

Vítr a supervulkán

Počasí v Grónsku není o nic teplejší než v Antarktidě. Klesání ke dvoukilometrové letištní dráze je pro piloty jedno z nejtěžších na světě. Vyžaduje to letět přes Tunulliarfik Fjord, kde jsou silné turbulence a vítr i v neklidnějších měsících roku. To je samo o sobě drsné, ale blízký supervulkán Eyjafjallajökull to může ještě okořenit. Když jednou za čas vybuchne, jako v památném roce 2010, mrak popela zaplní oblohu a velmi malé částice ledu a skla (oxidu křemičitého) mohou snadno zničit letecké motory.

image
Krajina v Antarktidě je epická. Výlet letadlem ze Skotska do Kanady nemá chybu. Alespoň v takhle dokonalém počasí. Foto: Profimedia.
Paro, Bhútán

Nejnešťastnější letiště

Je to nejšťastnější země na světě. Souvisí to s tím, že mají jedno z nejdrsnějších letišť na planetě? Na světě je jen 25 pilotů kvalifikovaných pro přistání na tomto letišti. Paro leží ve výšce 2000 metrů a obklopeno je pětitisícovými horami, přímo na břehu řeky Paro Chu. Terén je tak nemilosrdný a počasí natolik proměnlivé, že není povoleno přistávat na přístrojích. A samozřejmě jen ve dne.

Jak mohou být v takové souchotině šťastní?

Barra, Skotsko

Ďábelská pláž

Jestli milujte pláže, tohle by vaši lásku mohlo nalomit. Barra International má nejen krátkou dráhu, ale je to mnohem zajímavější. Letadla přistávají přímo do mělké zátoky Traigh Mhor. Počká se na odliv a sama pláž pak slouží jako ranvej. Nejnebezpečnější ranvej světa.

image
Duty Free skotských aerolinek. Ve slevě mají teď písek. Foto: Profimedia
Spočítejte si cenu cestovního pojištění s 50% slevou od Sláva nazdar výletu!
Na kolik dní jedete?
Kolik Vám je?
Kam jedete?
 
Chci se hned pojistit
Sleva bude automaticky započítána.
Pošlete mi slevový kód
Cestujete později? Pošleme vám slevový kód do emailu.
Připomeneme se 4 dny před odjezdem.
Odeslat

Jan Strmiska

V Indii si koupil motorku Royal Enfield 500. Než ho o ni okradli, projel pět indických států. Přešel sám pěšky íránské hory, miluje Karpaty, oceán, jihovýchodní Asii i cesty za surfařskými spoty kamkoli. Roky testoval holky a měl na starosti módu v Maximu, šéfoval časopisu T3 (Tomorrow's Technology Today) a vyvinul elektronickou hudební pilulku Audiopill

Čína

USA

MRKNĚTE NA NÁŠ INSTAGRAM

Sláva Nazdar Výletu CREATIVE DOCK