Architektura Létání Čína

Děsivé hongkongské letiště se změnilo na Tattoo Convention

  • Příroda
    4
  • Závrať
    10
  • Památky
    3
  • Inkoust
    10

U skály to řízni doprava! Ikonické kličkování v 300 km/h kaňonem Hongkongu nahradil hypermoderní lodní terminál, kde se pořádá i Tattoo Convention.

Příští rok to bude dvacet let od doby, kdy přílet do Hongkongu zvyšoval tepovku nejednoho pasažéra. Letiště Kai Tak bylo pravidelně hodnoceno jako jedno z nejnebezpečnějších na světě. Jeho poloha totiž není zrovna dvakrát přívětivá: Nachází se v zátoce Kowloon obklopené půlkilometrovými kopci, krátká přistávací dráha čouhá do moře a především jsou všude okolo výškové budovy. Slušná výzva i pro zkušené piloty.

Cathay Pacific se infarktu nebojí

První letadla odsud začala létat už v roce 1925, to ale ještě Kai Tak sloužilo pouze pro vojenské účely. Po druhé světové válce si z něj ale udělala základnu slavná letecká společnost Cathay Pacific a jeho význam vzrostl. V roce 1958 byla kvůli nedostatečné kapacitě přistavěna nová přistávací dráha: slavná hongkongská dráha č. 13. Třináctku protáhli až do moře a brzy se jí dostalo přezdívky Kai Tak Heart Attack, infarktová dráha. I přes všechny tyhle překážky ale byla s 36 vzlétajícími/přistávajícími letadly za hodinu nejvytíženější ranvejí na světě.

Máme pro vás úžasné 20 let staré fotky Kowloon City, centra Hongkongu. Velká Británie kdybyste nevěděli. 
Pro více informací klikněte na staré spektakulární fotky letadel a nové spektakulární fotky pomalovaných lidí:

U skály to řízni doprava

Díky poloze letiště nemohl pilot provést klesání s automatickou navigací, ale hezky postaru ručně. Sestup zahájil nad přístavem, postupně klesal podél hor obytnou zástavbou a na poslední chvíli musel provést finální ostrou zatáčku, aby to nenapral do hongkongské Lion Rock (což je strmá hora, pod kterou je nalepené město). Jako navigační pomůcka sloužila velká oranžovo-bílá šachovnice na jednom z kopců, která označovala bod, kde se má začít letadlo stáčet doprava. Po téhle prudké 45stupňové zatáčce těsně nad střechami okolních budov už zbývalo jen velmi málo času (něco kolem 3,5 km) na to, srovnat se a přistát. To celé v rychlosti kolem 300 km/h. Že to často nebylo tak úplně hladké přistání a nejednomu pasažérovi se při něm přitížilo, je asi celkem jasné.

Skála sebevrahů v Kowloonu, kolem které tu museli piloti vybrat. Další tipy na turistiku v HK najdete na: www.hongkonghikers.org

Připoutejte se. Fouká tajfun

Jako by toho nebylo málo, od května do listopadu trvá v Hongkongu sezona tajfunů. Další zpestření pro pilota. Při prudkém dešti nebo větru tu přistát buď vůbec nebylo možné, nebo to pilot musel zkoušet opakovaně, dokud neměl jasný vizuální kontakt s dráhou. To se samozřejmě neobešlo bez občasných nehod, někdy bohužel fatálních. Jedna z posledních před uzavřením letiště se stala letadlu společnosti China Airlines v roce 1993. Přistávalo během tajfunové sezony, na zem dosedlo pozdě a vlivem silného větru sjelo z dráhy a čumákem a křídlem skončilo ve vodě. Naštěstí se tenkrát nikomu nic vážnějšího nestalo.

3 kilometry dlouhá dráha je pro dopravní tryskáč sotva tak tak. Za dobu provozu na Kai Taku zahynulo 270 lidí při 12 nehodách. Bez problémů tady prošlo dalších 30 milionů lidí ročně.
Spočítejte si cenu cestovního pojištění s 50% slevou od Sláva nazdar výletu!
Na kolik dní jedete?
Kolik Vám je?
Kam jedete?
 
Chci se hned pojistit
Sleva bude automaticky započítána.
Pošlete mi slevový kód
Cestujete později? Pošleme vám slevový kód do emailu.
Připomeneme se 4 dny před odjezdem.
Odeslat

Vzhledem k bezpečnostním rizikům a nedostatečné kapacitě bylo Kai Tak v roce 1998 uzavřeno a nahradilo ho moderní letiště Chep Lap Kok vybudované na umělém ostrově, které je považováno za jedno z nejlepších letišť na světě. Je sice vzdálenější od centra, ale aspoň vám při přistání nevstávají vlasy hrůzou. I tohle letiště ale už přestává stačit, takže se připravují další fáze přístaveb. Podle plánů by tam v roce 2040 měli odbavit 80 milionů pasažérů ročně (nyní 55).

V roce 1998 Jackie Chan natočil Křižovatku smrti. Boeing 747 British Airways.

Nebezpečí nás baví

Najdou se však i tací, kterým se po dobrodružném Kai Tak stýská. V provozu bylo 73 let a pro mnoho lidí bylo symbolem města. Pohled na přistávající letadla mezi budovami města byl totiž těžko nahraditelným zážitkem. Nezapomenutelné to určitě bylo i pro nebojácné pasažéry, kteří měli štěstí na sedadlo u okýnka. Naskytl se jim tak pohled nejdřív na jižní část ostrova, potom na centrum města a nakonec na samotný přístav. A zábavné to bylo i ze země. Častou městskou kratochvílí bylo pozorování přistání ze střech nedalekých garáží. Za nepříznivých přírodních podmínek to byla zábava spíš pro otrlé. Mnoho hodin tu strávil i Daryl Chapman, britský fotograf s láskou k letectví:
„Některým pilotům trvalo déle, než jim došlo, že to na první pokus nevyjde a budou to muset zkusit podruhé. Jednou jsme slyšeli zvuk motorů, ale nikde ani stopa po přistávacích světlech, všude tma. Hluk se zvyšoval a najednou jsme viděli světlo červeného majáku na podvozku letadla. Nevychytal správně zatáčku, proletěl těsně nad garážemi, nabral zase rychlost a šel to zkusit znova. Pro nás pozorovatele to byl děsivý zážitek, protože samotné letadlo jsme vůbec neviděli!”

Dneska je tu smog a lodní terminál od nejprestižnějších architektů Foster + Partners. Vydrží to dalších 70 let?

Místo letadel tu přistávají lodě a tatéři

Budova původního letiště dostala po patnácti letech druhou šanci a dnes je z ní supermoderní terminál pro výletní a zaoceánské lodě. Barák využívá dešťovou vodu k ochlazování budovy a zavlažování zeleně, okna jsou vyrobená ze speciálních izolačních skel umístěných ve dvou vrstvách, což snižuje požadavky na klimatizaci, budova využívá solární panely i teplotní čerpadla…bla bla bla. Každopádně díky tomu, že – jak už víme – je tohle místo blízko centra, dává smysl používat prostory i pro různé výstavy, veletrhy a akce jako Tattoo Convention. S tím tu začal Gabe Shum, což je místní nejslavnější tatér. Svůj „zářez“ si udělal i do lidí, jako je David Beckham a basketbalista LeBron James. Pokud toužíte na sobě nosit své vlastní čínské meníčko, tady je link na jeho hongkongský salon. Ale určitě radši vyrazte na bývalé letiště Kai Tak a tuhle exotickou Tattoo Convention. Inkoust tam letos stříká od 29. září do 1. listopadu.

Jan Strmiska

V Indii si koupil motorku Royal Enfield 500. Než ho o ni okradli, projel pět indických států. Miluje Karpaty, oceán, jihovýchodní Asii i cesty za surfařskými spoty kamkoli. Roky testoval holky a měl na starosti módu v Maximu, šéfoval časopisu T3 (Tomorrow's Technology Today) a jeho nejnovější projekt je elektronická hudební pilulka Audiopill.

Mohlo by vás zajímat

MRKNĚTE NA NÁŠ INSTAGRAM

Sláva Nazdar Výletu CREATIVE DOCK