https://slavanazdarvyletu.cz/digitalni-nomadstvi-nem-nejtezsi/
Češi žijící v cizině Tipy a triky

Digitální nomádství: co je na něm nejtěžší?

Jak fungují někteří známí čeští nomádi? Jak se jim daří skloubit práci a volný čas? Jaké používají nástroje? A co jim digitální nomádství vlastně dává? Kromě Roberta Vlacha (vychází mu teď kniha Na volné noze – a tady je naše recenze) odpovídali i Matouš Vinš, spoluzakladatel projektu TravelBible, nebo grafik Vítězslav Válka, který s rodinou vyráží na pracovní dovolené karavanem.

Víťa Válka

Co je pro tebe největší výzva digitálního nomádství?

Skloubit čas na práci a na rodinu. Musel jsem naučit svůj mozek, aby byl připravený na změnu. Zjistil jsem, že právě změna je na cestách jediná jistota. Takže občas se flákám a jindy zase makám do noci. Často jde rodina na pláž, zatímco já sedím za obrazovkou, nebo do noci pracuju a celý karavan už spí. Ale když si nenaložím práce mnoho, tak se s tím vždycky nějak poperu.

Dneska bydlíme u vinice (vlevo). Portugalsko, Víťa Válka. Víťa je i na úvodní fotce se slunečníkem.
Kancl na stojáka. I takhle může vypadat grafické pracoviště. Víťa Válka.
Jak tedy vypadá tvůj harmonogram? 

Základem bylo vyladit procesy a neměnit je, když není krizová situace. Snažím se mít na cestách 3 až 4 pracovní dny a 3 až 4 dny odpočinkové. Když nestíhám, mám dostatek prostoru, abych některé nepracovní dny přetřel na pracovní. A naopak když jde vše podle plánu, dá se „nomádění“ občas považovat za opravdovou dovču. Přímo na počítači mi v organizaci pomáhají Google Kalendář a appka na měření času Toggl.

Moje děti příliš neakceptují, že i když jsem doma, tak pracuju. Ty s dětmi cestuješ, jak to berou? Srovnaly se s tím, že čas na práci a zábavu je oddělený?

Tohle je také výzva. Už docela chápou, že když pracuju a mám na uších sluchátka, tak mě nemůžou rušit. Ale potom, co jsme začali se školní docházkou a občasným homeschoolingem, tak holky musíme naučit, že ne vždy jsou na učení ideální (laboratorní) podmínky. Ostatně stejně jako já jsem si musel pracovní režim přenastavit na jiné spouštěče, než jsou ty běžné, jako je třeba dojíždění, kancelář, porady, šéf… Práci mi diktuje kalendář a motivací je filozofie „dokončit a fakturovat“.

Takhle nomádsky se dá v pohodě žít i s dětmi.
Naše cesta po Evropě za prací. Nebo spíš s prací.
Žijete si tu takhle na hromádce s MacBookem, rodinou a nábytkem z Ikea. Vlastně je to stejné jako v Brně, jen z toho života máte víc.
Účtenky za rok 2016 byly pestřejší než obvykle.
Je něco menšího než garsonka? Karavan.
Je výhodou cestovat v karavanu, ve kterém máš pořád svoje zázemí, všechno, na co jsi zvyklý?

Rozhodně ano. Už asi rok hledám, jak bychom se té almary zbavili a nahradili ji například obytnou dodávkou nebo nástavbou na náš pickup. Umožnilo by nám to cestovat i mimo široké asfaltové silnice. Ale zatím jsem nenašel nic, co by poskytovalo komfort jako karavan a zároveň se s tím dalo snadno zajet třeba do lesa.

Co tě nomádství naučilo v pracovním a osobním životě? 

Spousta toho, co mi nomádství dává, je hlavně o cestování a poznávání jiných kultur. Už moc neřeším, jakého máme prezidenta, a přestal jsem koukat na zprávy, které každý den přinášejí pouze informační šum. Začal jsem si vážit každého dne a víc hledat to, co mě baví. Od doby, co nomádíme, také zdravěji jíme a jako rodina trávíme společně více času, než kdybychom žili v klasické rutině dnešního života: „Vydělej prachy, plať velký daně, půjč si na barák, splať ho a zemři.“ A taky to mně a celé rodině pomohlo jasně vypilovat priority. Protože když do každého roku člověk přidá kupu cestovních dní, tak ukrojí nějaký čas ostatním aktivitám. Se ženou se neustále radíme, co vlastně vyměníme za co. A co bychom chtěli nejvíc a nejmíň. Podle toho tvarujeme svoji budoucnost.

Robert Vlach

Pracují jako nomádi touláním po zahraničí jenom freelanceři, nebo i zaměstnanci z firem?

Jsou společnosti, které jsou úplně v pohodě. Jejich lidé nebo kontraktoři mohou dělat kdekoliv. S námi jezdí třeba vývojáři, kteří pracují pro americké start-upy. Přes den dělají svou práci, večer se baví. A funguje to. Ovšem firmy a korporace jsou obecně opačným protipólem vůči freelancerům. Jsou velmi konzervativní a všechny změny se tam dějí pomalu. Když ale firma nelpí na osobních poradách a je aspoň trochu otevřená, tak to jde.

Robertovi Vlachovi právě u Melvilu vychází kniha o práci na dálku. Recenzi přineseme brzo.
Na ulici v Montpellier. Je teď Robert v práci nebo na dovolené? Velká freelancerská otázka.
Jak náročné je přizpůsobit se v jednom pronajatém bytě různým pracovním návykům?

Jakékoliv pracovní tempo, režimy i návyky se dají skloubit, aniž bychom si překáželi. Vždy je dobré mít pracovní místnost, kde si dáš sluchátka a můžeš pracovat. Nejužším místem jsou pak pracovní hovory, ideální je, když se můžeš zavřít v nějakém pokoji a mít na ně klid. Ale běžná práce je v pohodě, lidé se domluví, není třeba to moderovat. Vždy se to usadí samovolně. Naší výhodou je, že jezdíme s kamarády, s nimiž jedeme na stejné vlně. Možná kdybychom to dělali masově, tak by problémy vznikly. Jo, ale přece jen je jeden nepředvídatelný faktor – když jedou děti. S tím je třeba počítat.

Dá se pro digitální nomádství využívat třeba Airbnb? A je nějaká jiná služba, která stojí za to?

Má to určité rezervy – Airbnb třeba nemá certifikaci pro home office. V bytech jsou často nevyhovující stoly nebo pomalý internet. A to je něco, co pro práci nutně potřebuješ. Ideální by bylo, kdyby něco takového zavedli. Existují ale i další zajímavé služby, třeba SpaceHub, což je takový hybrid Airbnb a coworkingu – lidé, kteří jsou celý den pryč, tam zpřístupňují svůj domov jako kancelář pro ostatní. Také v Česku byl zajímavý projekt Židlomat, který umožňoval freelancerům chodit si sednout na prázdnou židli do firem. Bohužel se to nepovedlo rozjet.

Matouš Vinš

Jak obtížné je na cestách skloubit čas na práci a osobní život?

Pokud se člověk už doma naučí hlídat si čas pro sebe, rodinu, přátele a odpočinek, tak to ani na cestách nebývá problém. Nejtěžší je hlavně na začátku odolat všem cestovatelským lákadlům – proto si na novém místě vesměs dáváme několik dní pro poznávání a práci do nich plánujeme minimálně.

Jaké nástroje ti pomáhají při práci?

Používám aplikaci Todoist a Google Kalendář pro správu osobních úkolů, pro řízení projektů a spolupráci v týmu pak Trello a Slack. Nejdůležitější jsou ale stejně obecné pracovní návyky a pravidelná rutina. Na nástrojích zas až tolik nezáleží.

Matouš Viniš napsal Bibli.
Cestovní bibli.
S čím by měl začínající digitální nomád počítat? Co ho může na cestách zaskočit?

Nejčastější problém je právě ten, že člověk dorazí do nové země a vrhne se raději do cestování než do práce. Proto doporučujeme si „nomádění“ otestovat na několika kratších tripech po Evropě a teprve pak vyrazit někam daleko a na dlouho.

Co ti digitální nomádství dalo?

V první řadě úžasnou svobodu. Můžu se kdykoliv sebrat a vyrazit „někam jinam“. Při práci na cestách jsem si hodně srovnal priority jak v podnikání, tak v osobním životě. Mnohem víc si vážím času s blízkými přáteli a rodinou a při práci se soustředím jen na to opravdu důležité, co mě posune někam dál. Naučili jsme se také mnohem efektivněji komunikovat – na dálku ti ani nic jiného nezbývá – a spolupracovat v týmu.

Jaké trendy, co se týká práce na cestách, sleduješ při svých cestách po světě? Mění se něco, přicházejí nějaké novinky?

Přichází hlavně víc a víc lidí, kteří pracují na dálku. Jenom v jihovýchodní Asii mám pocit, že počet nomádů a na lokalitě nezávislých podnikatelů narostl od minulé sezony minimálně dvojnásobně. Zároveň stále přibývají profese, kde je takový život možný. Zdaleka už nejde jenom o IT a online marketing. Také potkáváme stále více rodin s dětmi – lidi si začínají uvědomovat, že děti rozhodně nejsou zásadní překážka k dlouhodobému cestování.

Martin Kavka

Martin Kavka

Na volné noze píše pro firmy a pracuje jako hračkářský magnát na půl úvazku. Kromě toho prokrastinuje, sbírá slova a hromadí knihy. Taky běhá - cokoliv od pár kiláků po maratón. Cestuje rád prakticky kamkoliv - daleko i blízko.

Mohlo by vás zajímat

MRKNĚTE NA NÁŠ INSTAGRAM

Sláva Nazdar Výletu CREATIVE DOCK