Jídlo Itálie

Disneyland pro gurmány otevřel v Itálii

  • Instagram index
    6
  • Party faktor
    5
  • Dostupnost
    9

Italské „město jídla“ má novou atrakci.  Je zábavní park Eataly World zradou italské gastronomie?

Boloňa má několik přezdívek – la Dotta (učené město), la Rossa (červené, pro místní levicovou politiku) a pak především la Grassa (tučné). A to poslední nepřehlédnete ani jako tupý cizinec připravený obrazit jen nákupy s hadry a levným oliváčem.

Stejně jako celý region Emilia-Romagna je v Boloni všechno tučně voňavé. Ochutnáte koláč certosino, vánoční buchtu panettone nebo čerstvou pastu v legendárním podniku Paolo Atti & Figli, zajdete si na salám, sýr nebo slavné tortellini do lahůdkářství Tamburini a především neopomenete návštěvu muzea zmrzliny Gelato museum. Když už jsme u sladkostí, zásadní triumvirát je Il Gelatauro na Via San Vitale, Cremeria Funivia kousek od Via Farini a Cremeria Santo Stefano na Via Santo Stefano, jižně od centra.

Ostatně tohle je region, kde vznikla těžká esa italské kuchyně: tagliatelle al ragú, mortadella, tortellini lasagne alla bolognese.

Naše tipy na podniky v Boloni. Rozklikněte si mapu:

Já chci ale něco nového

Tak tohle je pro vás. Na kraji města se právě otevřel obrovský zemědělsko-potravinářský zábavní park a shopping mall a agrofarma a kdovíco ještě dohromady. Vše týkající se Italy milovaného jídla máte 20 minut kyvadlovkou z centra. 100 000 metrů čtverečních jídla pod jednou střechou. Spíš než potěšení z tradiční italské gastronomie (hledání malých a zapadlých, ale dokonalých míst v bukolické krajině a rozpadlých uličkách starých měst) je Eataly World vyprojektován v americkém stylu. Obří mall vypadá trochu jako provozovna amerického řetězce Wholefoods na steroidech.

Fico Eataly World se rozhodla být oslavou kulinářské kultury Itálie. Přitom výrazně neitalskou cestou. Tohle je jejich pobočka v New Yorku (Westfield World Trade Center).

Co tam tedy je?

Více než 45 poboček významných italských restaurací tu nabízí své lahůdky s „vášní pro dokonalost a roli, kterou hrají při vytváření a prosazování nejlepších italských potravin a vína“ (konec reklamní poezie).

Spočítejte si cenu cestovního pojištění s 50% slevou od Sláva nazdar výletu!
Na kolik dní jedete?
Kolik Vám je?
Kam jedete?
 
Chci se hned pojistit
Sleva bude automaticky započítána.
Pošlete mi slevový kód
Cestujete později? Pošleme vám slevový kód do emailu.
Připomeneme se 4 dny před odjezdem.
Odeslat

Kuchyně jsou prosklené, takže se současně můžete vzdělat o tom, jak se vlastně vaše oblíbené jídlo připravuje. Zjistíte, že pralinky William Di Carlo jsou opravdu slazené mandlemi z oblasti Abruzzo, nebo můžete pozorovat, jak v olio Roi vymačkávají olej z olivového lisu, přímo v obchodě.

Workshopy jsou tu všudypřítomné.
Kuchyně jsou prosklené, takže už víme, že tortellini se vyrábí takhle. Nakonec na to paní položí tu druhou placku těsta, takže to vypadá trochu jako bublinková fólie. Pak to rozřeže na jednotlivé taštičky.

Všechno je obklopeno hektary půdy, kde se procházejí i hospodářská zvířata a pěstuje se zelenina. Právem se Eataly World může označovat jako interaktivní muzeum a vzdělávací centrum. Hologramy, multimedia i hi-tech výukové pomůcky vás toho docela dost naučí o celém procesu „z pole na vidličku“. Celé je to s podporou vysokých škol, takže by informace neměly být jen zábavová vata.

Největší jídelní zábavní park na světě. Moderní generace konzumentů už nemá čas trajdat po městě.
Při sledování výroby tradiční mozzarelly/riccoty/čehokoli, ale budete vysušeni klimatizací a mžourat pod halovým osvětlením.
image
Celé je to obrovská show. Přesycení vjemy zaručeno.
Autentické. Skoro.
Mají tu hospodářská zvířata i sportoviště. Něco jako když se jdete podívat do Hornbachu na králíčky. Čistá zábava.

Takže co nám vadí?

Na druhou stranu množství značkových restaurací a způsob, jakým se návštěvníci sytí daty, je blíž návštěvě nedalekého muzea Lamborghini (viz naše mapa) než něčemu, co se týká tradičního zemědělství nebo řemesel. Je to tu opravdové asi tak stejně jako naše jídelní „festivaly“.

Diverzita jako hlavní paradigma maskultury je totiž tím víc falešná, čím víc je žádaná a vyhledávaná. Čím víc po tom prahneme, tím víc se nám ta opravdovost vzdaluje. Ale nepropadejme beznaději. Inflace originality přináší i něco pozitivního. Dosáhnou na ni všichni.

Jan Strmiska

V Indii si koupil motorku Royal Enfield 500. Než ho o ni okradli, projel pět indických států. Miluje Karpaty, oceán, jihovýchodní Asii i cesty za surfařskými spoty kamkoli. Roky testoval holky a měl na starosti módu v Maximu, šéfoval časopisu T3 (Tomorrow's Technology Today) a jeho nejnovější projekt je elektronická hudební pilulka Audiopill.

Mohlo by vás zajímat

MRKNĚTE NA NÁŠ INSTAGRAM

Sláva Nazdar Výletu CREATIVE DOCK