Tipy a triky Zdraví

Jak se přestat bát vody a naučit se plavat

6 jednoduchých nácviků plavání. Nic těžkého a může vám to zachránit život.

Na Instáči si prohlížíte dokonalé fotky z koupačských dovolených svých přátel a svírá vás přitom strach? Pak jste na stejné lodi s celebritami, jako je Sandra Bullock, Snoop Dog, Richard Branson, a dokonce i hvězdy Pobřežní hlídky Carmen Electra a Pamela Anderson (haha)! Všichni tihle lidé se bojí vody.

Jenže pokud se ve vodě necítíte dobře, ten nedostatek sebedůvěry se může obrátit proti vám a strach může vyplavat na povrch (to jsme si nemohli odpustit 😂) v nejnevhodnější chvíli. Co s tím můžete dělat?

https://www.axa-assistance.cz/cestovni-pojisteni/?externalpartner=10000430
1/ Překonání strachu

Překonání strachu je jedna z nejdůležitějších věcí, kterými je potřeba začít. Možná vás překvapí, že v tom nejste sami. Na rozdíl od strachu z vraždících klaunů je fobie z vody mnohem rozšířenější. Podle některých statistik se 60 % lidí bojí hluboké vody a 45 % lidí má strach z vody nad hlavou, tedy ponořit si hlavu. Tyhle pocity strachu nejčastěji vycházejí z nějakého zážitku z minulosti, kdy jsme se topili, ztráceli ve vodě orientaci, prostě měli strach. Může to být samozřejmě podmíněné i kulturně. Kdo z nás někdy neviděl nějaký ten lacině animální katastrofický film z prostředí oceánů. Hodně to taky vychází z našeho strachu z neznámých věcí. 

image
Po našem kurzu se budete cítit jako ryba ve vodě. Stačí se řídit návodem. Foto: Profimedia, Alamy

Jenže jak se nebát?

Strach sám nezmizí. Je potřeba si nejdřív uvědomit si, z čeho mám opravdu strach, a to začít postupně cíleně odbourávat. Pobyt ve vodě by měl být příjemným zážitkem. Když zůstanete napjatí a strnutí, půjde to těžko.

Ale utopit se přece můžu!

Ano, ale záchvaty paniky způsobují jen další a hlubší stres. Přitom zbytečně. Pokud je člověk klidný, nemůžete se jen tak utopit. Voda nás nadnáší (ať už máme jakoukoli postavu) a snadno nás udrží na hladině. Začněte postupným osmělováním v klidné vodě a jakýmikoli hrami. A jděte do vody s někým, komu důvěřujete. Ne s partou rozjařených hecujících kamarádů. Tím si to ještě zhoršíte. Nejdřív potřebujete mít dostatek kladných a příjemných zkušeností, než si můžete dovolit i ty adrenalinovější.

 JAK NA TO:  

Lehněte si na břeh (nejlépe moře) a nechte se houpat vlnami. Všímejte si, jak voda sama nadnáší vaše tělo a pohybuje s ním. Začínáme po malých krůčcích.

Pak si dřepněte do vody kousek dál, až vás voda zalije až nad hlavu. Zadržte dech a nechte sebou unášet nahoru/dolů i do stran. Vnímejte vlny, pohyb i své tělo. Hloubka by ale neměla být větší než 1–1,5 metru. Když vám to půjde, klidně se můžete sbalit i do klubíčka a ještě si intenzivně vychutnat ten úžasný „pocit beztíže“. 

image
Jen tak se tak občas vznášejte.
2/ Naučte se dýchat

Dýchání je při plavání jednou z nejdůležitějších věcí. A to dýchání správné. Naučte se nadechovat ústy ve chvíli, kdy jste nad vodou a vydechovat ústy a nosem ve chvíli, kdy jste pod vodou.

 JAK NA TO:  

Začněte tak, že se třeba na kraji bazénu chytnete okraje a rytmicky se budete ponořovat i s hlavou do vody a zase vynořovat. Nádech nahoře a pak při výdechu zabublejte pořádně do vody. Pomalu, dlouze a opakujte to mnohokrát za sebou. Později se můžete klidně i víc ponořovat. Tím se zbavíte se základního a pro plavání špatného reflexu pod vodou křečovitě zadržovat dech.

Kolik stojí Řecko?

Hospitalizace s otřesem mozku: 100 000 Kč.
Vymknutý kotník:
6 500 Kč.
Operace slepáku:
500 000 Kč.
Akutní zuby:
od 10 000 Kč.
Zánět ledvin, močáku:
3 800 až 130 000 Kč.
Přitom pojištění od AXA Assistance máte díky nám s 50% slevou, takže za jeden den zaplatíte pouhých 11 Kč!
Klikněte tady a zadejte slevový kód: SLAVANAZDARVYLETU50 

3/ Spřátelte se s vodou

Dokud budete vnímat vodu jako něco nepřátelského a nebezpečného, nebudete se v ní cítit dobře nikdy. Zkuste to změnit tak, že si budete uvědomovat, že je to přátelské, příjemné místo, kde vznikl náš život. Přátelské, ochraňující a zábavné. Začněte raději u příjemného slunečného dne, ale pozitivní prvky nakonec najdete i v nejzběsilejší bouři. Dramatické vlny vlijí do vašeho života energii.

 JAK NA TO: 

Tohle bude fungovat lépe ve slaném moři. Lehněte si na záda na vodu, roztáhněte ruce a opět vnímejte, jak s vámi voda pomalu pohybuje. Tekutina kolem vás a pod vámi má sílu, která vás bude pohupovat a uklidňovat. Jestli máte strach, ať na vás někdo dohlíží a ať za tu chvilku nikam neuplavete.

A jestli máte masku a šnorchl, můžete to zkusit i vleže na břiše. Při tomto cvičení vám hodně pomůže sledovat podvodní život kolem vás. Pomůže vám to přeseknout tu hrozivou spirálu strachu. Zapomenete, že se máte bát, a začnete si to lépe užívat. A proto tu jste.

4/ Naučte se používat nohy

Teď už se vlastně nebojíte a je na čase začít s pohybem. 

 JAK NA TO: 

Kraulové nohy: lehněte si na břicho a rukama se držte okraje bazénu nebo plavecké desky. Budete vypadat trochu jako roztomilý kytovec, pokoušející se vyplazit na břeh. Musíte mít natažené ruce, hlavu ponořenou a dívat se dolů, natažené nohy lehce propnuté, špičky taky. Chvilinku počkejte, až se vaše tělo srovná a budete ležet rovně na hladině. Pak začněte pozvolna hýbat nohama. Pohyb by měl vycházet z vašich boků. Jen se vlastně lehce vlníte.

image
Plavání je jen jako fyzicky náročnější návštěva aquaparku.

Prsařské nohy: tenhle pohyb je paradoxně mnohem složitější, i když se prsa pokládají za babkovský styl. Jak jistě víte, při tomto pohybu děláte nohama kruhové pohyby připomínající žábu. Tohle ať vás naučí naživo nějaká babi.

5/ Naučte se používat svoje ruce

Gratulujeme. Jestli jste se naučili pohyby s nohama, je na čase přidat i ruce. Nejjednodušší je znak, tedy vlastně jakoby kraul otočený na zádech. 

 JAK NA TO: 

Lehněte si na vodu na záda. Pro začátek si můžete záda podložit plaveckou destičkou nebo bojácnější i bodyboardem. Na tohle cvičení bude lepší, když si seženete pomocníka, který vám bude dávat podporu zespoda. Je to pro váš lepší pocit, abyste zůstali natažení. Začátečnická chyba je totiž leknout se vody kolem vás a pokoušet se „posadit“. Plavání znaku „vsedě“ neboli vlečením zadku dole je asi největší chyba v tomto stylu obecně. Ve spolupráci  se svým asistentem po několika pokusech určitě překonáte paniku z vody okolo sebe a zůstanete v klidu ležet na zádech na hladině, rovně jako prkno.

Teď si vyzkoušejte kraulové nohy, které jsme se naučili na břiše. Pohybem vycházejícím z vašich boků začnete pozvolna střídavě hýbat nohama, a tím se pomalu začínáte pohybovat.

Já jdu ale pořád ke dnu

Nebojte, je to jako na kole. Bez pohybu je velice těžké udržet rovnováhu. Ale čím jedete rychleji, tím je to stabilnější. A u kraula/znaku taky. Když se začnete pohybovat dopředu (kopáním a pak i rukama), budete klouzat po hladině jako vodoměrka. Nepotřebujete pak už žádnou energii na to, udržet se na hladině, stačí ta, kterou vydáváváte pro dopředný pohyb.

A co ty ruce u znaku?

Začnete dělat půlkruhové pohyby pažemi a vlastně vleže na zádech „veslovat“ rukama. Pažemi zabírejte střídavě! Nikdy ne najednou, jako to občas uvidíte u starších lidí. Váš cíl je ztratit co nejméně energie ponořováním a vynořováním z vody. Jedete si jen po hladině a lehce „pádlujete“. Oběma najednou byste se neustále potápěli a pak zase vyhrabávali z „hloubky“. Hlavu mějte položenou uvolněně na hladině, zadek tlačte co nejvíc nahoru k hladině a… jedete.

image
Lehněte si na plovací destičku, nebo můžete požádat někoho o dopomoc. Moc si na tu oporu ale nezvykejte, je to jen pro první chvilku nácviku.

Můžete zkusit i kraul. Je to skoro to samé, jen otočené na břiše. Rytmicky zabíráte rukama i nohama. Jen je to všechno trochu komplikovanější tím, že vaše pusa je teď otočená do vody a je komplikovanější se nadechnout.

Ale to už sám nezvládnu!

Je pravda, že tohle už chce, aby vás někdo potrénoval. Řešíme teď jen úplné začátky. Jako pomůcka opět může posloužit maska a šnorchl. Ležíte si tak pohodlně na hladině, jen pádlujete rukama, kopete nohama a funíte do trubky.  

6/ Šlapání vody

Super, už se začínáte ve vodě cítit dobře, ale máme ještě pár věcí, které by se vám mohly hodit. Takzvané šlapání vody je způsob, jak zůstat ve vodě na místě, vertikálně, skoro vestoje. Nikam se nepohybujete, a přesto máte hlavu nad vodou a v pohodě můžete dýchat. Oproti třeba méně náročnějšímu ležení na zádech (splývání) se hodí, když se chcete rozhlédnout, zorientovat nebo třeba říct někomu sprostý vtip a neutopit se před pointou.

image
Voda jde šlapat dvěma způsoby. Tohle je se znakovými/kraulovými nohami. Můžete ale jet i prsové nohy s tím, že budete zabírat kolmo dolů a k tomu roztáhnete víc ruce.
 JAK NA TO: 

Verze prsařká:

Jste ve vzpřímeném postoji, hlava nahoře jako maják a nohama děláte prsové nohy. Ty krouživé pohyby, co umíte od své babi, prostě žabičku. Pumpujete tak vodu pod sebe.

Rukama si pomáháte dalšími krouživými pohyby, něco jako když roztočíte pomyslné kužely nebo jako dirigent. Ten pohyb není tak velký jako u klasického plavání (kdy vychází z ramen), tady jde jen o zápěstí. 

Jako u všeho, co se ve vodě učíte, nekopírujte otrocky, spíš se snažte sžít s vodou a pochopit její zákonitost. Třeba teď u šlapání vody jsou všechny pohyby docela logické a přirozené. Přitahováním nohou k sobě najednou fungujete jako výkonná chobotnice a rukama si pomáháte zase jako elegantní baletka. Ještě k basketbalovému odrážení míče při driblu by se to dalo přirovnat. 

Verze cyklistická:

Druhá varianta je šlapat nohama podobně jako na kole. Ruce pak mějte lehce pokrčené, ale dál od těla. Jemně s nimi pumpujete nekonečnými esíčky dopředu a dozadu. 

Spočítejte si cenu cestovního pojištění s 50% slevou od Sláva nazdar výletu!
Na kolik dní jedete?
Kolik Vám je?
Kam jedete?
 
Chci se hned pojistit
Sleva bude automaticky započítána.
Pošlete mi slevový kód
Cestujete později? Pošleme vám slevový kód do emailu.
Připomeneme se 4 dny před odjezdem.
Odeslat

A bezpečí především

Jestli si myslíte, že se osmělíte margaritou nebo skleničkou piva, je to špatně. Takhle to nefunguje. Stejně tak když vás bolí hlava, máte migrénu nebo nějaké bolesti. Pro nezkušeného plavce může být křeč ze stresu nebo únavy zásadní problém. 

Stejně tak pozor na skákání do neznámé vody. I ve zdánlivě hluboké vodě pod molem, kam ostatní vesele skáčou, může být jeden kůl schovaný pod vodou… Pokud už skáčete do vody, vždy jen po nohách. A to s lehce pokrčenýma nohama a ne úplně snožmo, ale jakoby v zastaveném běhu.

A pozor na zpětné mořské proudy. Náš článek o nich je tady.

Mohlo by vás zajímat

MRKNĚTE NA NÁŠ INSTAGRAM

Sláva Nazdar Výletu CREATIVE DOCK