Kulturní šok

Proč Asiati všechno fotí?

Jídlo, lidi, labutě, památky i odpadky. Vždyť to znáte. Asiati fotí naprosto všechno. Proč vlastně?

Číňané i Japonci. Drtivá většina turistů z těchto zemí prožívá svou dovolenou hledáčkem objektivu víc než v realitě. Kde začala tahle posedlost pro fotografování? Můžeme se na to nejdřív podívat rasistickou optikou: Asiati musí udělat strašně moc fotek, protože se elektronika jejich foťáků domnívá, že jsou jejich oči zavřené, tedy že mrknuli. Proto je foťák/mobil nutí stále a stále do dalších opravných fotek…

image
Občas hloupá umělá inteligence má za sebou první skandály. Nedokonalé algoritmy dokážou být i rasistické. Takhle to vypadá, že když vás Nikon přesvědčuje, že jste na fotce mrkli, ale ve skutečnosti máte jen šikmé oči. Foto: @jozjozjoz/ Flickr
Nikon je v tomhle expert. Fakt tu nemá nikdo zavřené oči?! Foto: Pinterest
Fakt tu nemá nikdo zavřené oči?! Japonský (sic!) Nikon je v tomhle vážně dobrý. Foto: Pinterest

No dobře, takhle to asi nebude. Už proto, že nejoblíbenějším fotografovaným objektem Asiatů je jídlo. A cupcake rozhodně nemrká. (Jako důkaz obliby jídla v pozici modelky je tady fotoblog, kde jsou jen Asiaté fotící si jídlo. Dobrou chuť.) Tahle technologická teorie vlastně ani nevysvětluje, proč by měli Asiaté fotit tak strašně moc památek a všechny ty věci, které nemají (asijské) oči, jež by snad měly pomrkávat do foťáku. Takže tady jsou moje další teorie:

Pro odpočinek

Hodně je to o jejich kultuře (nebo kultu) tvrdé práce a následném úniku od ní. Jen si vzpomeňte na všechny ty Foxconny, co vyrábí naše iPhony, a sítě na oknech proti skokanům, zoufalým z přepracování. Svou práci totiž tihle lidé berou velmi vážně. Pracovní kultura je navíc naprosto jiná než naše. Zaměstnanec, který má například 10 dní dovolené za rok, se do zaměstnání musí vrátit už po 8 dnech. Jinak by byl považován za líného.

https://www.axa-assistance.cz/cestovni-pojisteni/?externalpartner=10000430

No a když už mají konečně volno, chtějí i tu krátkou chvilku využít naplno. Chtějí si zdokumentovat tu vzácnou chvilku, kdy nejsou u pásu nebo v kanclu. Ostatně i s rodinou, na kterou jsou tak kulturně fixovaní, tráví velice málo času. A trávit čas s dětmi je pro ně důležité. Takže je potřeba si to důkladně zdokumentovat.

Protože si to místo prohlédnou až doma

Představte si, že neustále pracujete a za celý rok máte pouhý týden dovolené. Vyrazíte tedy na cestu po celé Evropě. Dva dny Paříž, jeden den Londýn, jeden den Praha, jeden den Řím a něco trvá i cesta. Logicky to všechno prosvištíte nejrychlejší cestou, nadrtíte fotky všude, kudy proběhnete, a pak si to doma po večerech po práci teprve budete dlouze prohlížet a ukazovat svým přátelům a rodině.

Pro společenský status

Asiaté mají docela nezdravý vztah k jídlu. Spousta potravin je symbolem společenského statusu. Například všechny druhy mořských plodů, suši, dokonce i pečené kachny nebo husy. Vyplývá to z jejich soustředění se na rodinu. Sdílet potraviny s rodinou a přáteli znamená věc zlepšující váš život i společenský status. Mnohem víc než koupit si dobré oblečení, zajít si na kosmetickou proceduru nebo cokoli, co děláme u nás v západní kultuře.

image
Focení jídla je důkazem pro kolegy, sousedy i přátele. Důkazem toho, že si můžete dovolit luxusní rýži a že za něco stojíte. Foto: Profimedia

Na památku

Je to zvláštní. Čínská historie je proklatě stará. Fakt hodně. A přesto nemají čínské rodiny žádné památky nebo dokumenty ze svojí vlastní, tedy nedávné historie. Mohou za to zvěrstva Maovy kulturní revoluce v šedesátých letech. Tehdy spousta lidí utíkala z Číny do Hongkongu. A když si váš majetek musíte poschovávat po kapsách, fotky necháte napospas někde v rýžovém poli. O to víc fotek pak pořizujete později/dnes, když už to je možné. Tak nějak do zásoby. Podobně jako se s rozkoší láduje ten, kdo je po dlouhé dietě a nemůže se toho dortu stále nabažit. Je to pro vás pojistka, že historie nebude zapomenuta. 

A příští útěky budou zase jiné. Vaše cloudové úložiště má sice v rukou čínská vláda, ale těch fotek a videí, které pořizovaly bezpečnostní kamery po celý váš život, bude fakt hodně.

Pro exotiku

Jsme pro ně neokoukaní. Když jsem byl kdysi poprvé v Asii, chodil jsem po Saigonu a fotil úplně cokoli. Všechno bylo tak jiné! Jídlo, popelnice, lidé, oblečení, nápisy, záchody, dokonce i polívka na nádraží (sic)… všechno bylo podivně vzrušující. 

Pro předvádění

Asiati milují technologie a věci. Kupují cokoli, co je na elektřinu. V Hongkongu a už ani v Šen-čenu není problém koupit si elektrickou toaletu, co vám umyje a navoní zadek a doprovodí to i lehkou masáží. A focení je jen vnější stránka stejné věci. Ostatně to, co se děje třeba v Šanghaji, je jen extrémnější verze toho, co děláme my v západních zemích. Ostatně kdo by si byl před rokem pomyslel, že infantilní elektrické koloběžky ovládnou Prahu. Bliká to, svítí to a masíruje to naši lenost. Jak dokonalé.  

Spočítejte si cenu cestovního pojištění s 50% slevou od Sláva nazdar výletu!
Na kolik dní jedete?
Kolik Vám je?
Kam jedete?
 
Chci se hned pojistit
Sleva bude automaticky započítána.
Pošlete mi slevový kód
Cestujete později? Pošleme vám slevový kód do emailu.
Připomeneme se 4 dny před odjezdem.
Odeslat

Ani to focení není pro srandu. Asiati si nedělají legraci z toho, že sveřepě postují všechny fotky toho, co mají právě k obědu. Čínská kultura je postavena hodně na předvádění. Proto je důležitější vzhled než chuť jídla. Vzhled můžete ještě jednou „prodat“ i na sítích. Proto je dobré vzít si drahou zrcadlovku do restaurace nebo do obchodu s potravinami. A proto je důležité vyfotit se u jakéhokoli zahraničního baráku jako důkaz: „Byl jsem tu.“

Jan Strmiska

V Indii si koupil motorku Royal Enfield 500. Než ho o ni okradli, projel pět indických států. Přešel sám pěšky íránské hory, miluje Karpaty, oceán, jihovýchodní Asii i cesty za surfařskými spoty kamkoli. Roky testoval holky a měl na starosti módu v Maximu, šéfoval časopisu T3 (Tomorrow's Technology Today) a vyvinul elektronickou hudební pilulku Audiopill

Mohlo by vás zajímat

MRKNĚTE NA NÁŠ INSTAGRAM

Sláva Nazdar Výletu CREATIVE DOCK