Vydali jste se na každoroční dovolenou do Chorvatska, ale máte chuť zažít větší dobrodružství, než je souboj o plážové lehátko nebo vystání řady na Plitvická jezera? Vydejte se s námi na průzkum velkolepého vojenského letiště ukrytého v útrobách hory Plješavica.
Tak se nám to na druhý pokus podařilo. Loni nás pár metrů od vjezdu na letiště otočili hlídkující chorvatští policajti, ale jsou tu jen namátkově. Takže nám to letos zase nedalo a vrátili jsme se na místo činu. Opuštěné letiště je jen nedaleko populárních Plitvických jezer a ve své době bylo nejdražším, největším, nejpokrokovějším a nejtajnějším vojenským objektem Evropy. Načteno jsme měli hodně, takže jsme tušili, že to bude pecka, ale realita je mnohem velkolepější a silnější.
Policie hlídá miny
Letiště je celé zakopané do hory Plješavica, která se tyčí přímo na hranicích Chorvatska a Bosny a Hercegoviny, což je také důvod pro časté kontroly místní policie. I když tu na ně narazíte, neznamená to, že vás automaticky vyženou. Většinou jen zkontrolují doklady a upozorní na blízkou hranici a možné nebezpečí. Celý areál totiž ještě není zcela vyčištěn od min, které jsou pozůstatkem chorvatské války v devadesátých letech. Pokud se budete pohybovat po betonu, je to o. k., ale do okolní vegetace se raději vůbec nepouštějte, ať nedopadnete jako jeden místní voják, který si odskočil na houby…
Kolik stojí Chorvatsko?
Vymknutý kotník:
2 500 – 4 000 Kč.
Šlápnutí na ježka:
3 800 Kč.
Operace slepáku:
130 000 Kč.
Zánět ledvin, močáku:
2 500 až 38 000 Kč.
Přitom pojištění od AXA Assistance máte díky nám s 50% slevou, takže za jeden den zaplatíte pouhých 11 Kč!
Klikněte tady a zadejte slevový kód: SLAVANAZDARVYLETU50
Atomový bunkr
Celý objekt byl konstruován pro „přežití“ zásahu atomovou bombou o síle pumy svržené na japonské Nagasaki. Čtyři obrovské betonové tunely, ve kterých vedle sebe mohly pojíždět i dva MiGy 21, dříve sloužily pro ukrytí 58 těchto špičkových sovětských nadzvukových stíhaček. Celková kapacita areálu byla navržena pro provoz až 100 těchto letounů. Velikost podzemního areálu si zcela uvědomíte, až když vejdete do jeho útrob, kde se vzájemně proplétá labyrint všech tunelů s dalšími servisními prostory o celkové délce 3,5 kilometru. Bez mapy skoro nemáte šanci!
Neuvěřitelné je, že v podzemí stále najdete nepočítaně původních artefaktů. Vytržená stotunová pancéřová vrata, ve strojovně se ukrývá obrovský dieselový agregát, ve velicím středisku se zase po zemi povalují letové deníky, ručně psané zápisky dispečerů, letecké mapy, svitky filmů z průzkumných letadel a určitě ještě mnoho dalších, námi neobjevených skvostů.
Není nad to, něco vyhodit do vzduchu
Letiště bylo uvedeno do provozu relativně ve spěchu. Necelých 10 let od počátku jeho výstavby. Příčinou byly události roku 1968 a obsazení Československa, kdy Tito, tehdejší prezident a neomezený vládce Jugoslávie, silně nesouhlasil s naší okupací a údajně slíbil, že obsadí-li vojska Varšavské smlouvy i Jugoslávii, bude se bránit.
K tomu však nedošlo. Zkázu letiště nakonec způsobila až exploze 60 tun výbušnin, které před ústupem v jugoslávské občanské válce do podzemí navozili srbští vojáci v roce 1992. Výbuch otřásl dokonce 10 kilometrů vzdáleným městem Bihač. Jeho obyvatelé tvrdí, že kouř z hory stoupal ještě šest měsíců poté.
V podzemním labyrintu jsme strávili několik hodin a odnesli si famózní zážitek. Rozlehlost, dokonalost provedení a stále patrná původní atmosféra umocněná řadou originálních artefaktů je neuvěřitelně působivá. Pokud jste milovníky vojenství, historie nebo urbexu, těšte se na zážitkové orgie. Željava je opravdu jedinečná.