Architektura Nizozemí

První most vytištěný na 3D tiskárně

  • Instagram index
    5
  • Technologie
    9
  • Dostupnost
    8

Holanďani nemají kopce. Mají mosty..

Nizozemci to s vodními stavbami umí, a tak nejspíš proto mají i první most na světě, který je vytištěný na 3D tiskárně. V městečku Gemert je vzhledově docela obyčejná betonová lávka přes kanál Peelse Loop, jenže hluboko uvnitř konstrukce je to úplně jinak.

Most byl otevřen v říjnu 2017 a má ho na svědomí Eindhoven University of Technology ve spolupráci s britskou stavební firmou BAM.

Jde o 800 vrstev předpjatého betonu. Tiskli to úplně stejně, jako když se na své domácí 3D tiskárničce pokoušíte vytisknout součástky pro pistoli Liberator. Jen místo plastu použijete beton. V případě mostu to má obrovskou výhodu ve výrazné úspoře materiálu, a navíc nepotřebujete ani bednění. Nosnost mostu je 2,2 tuny, což je na pěšo-cyklistickou stavbu tak akorát. Výzkumníci už ale připravují výrazně větší projekt.

image
Takhle se tisknou menší části. Foto: Rien Meulman
A tady celá nosná konstrukce. Foto Rien Meulman.
Uvnitř mostu je to uloženo takto. Vizualizace BAS.
image
Ušetří se sice beton, ale na slavnostní zahájení provozu zase potřebujete víc lidí.

A tady je video z betonové tiskárny:

Nemají něco většího v Nizozemí už teď?

Jestli se vám nechce čekat u 3D tiskárny a zajímáte se o filozofii týkající se přímé úměrnosti velikosti mostů a penisů, máme tu něco i pro vás. Nizozemci postavili taky jednu z největších pohyblivých staveb na světě. Maeslantkering je pohyblivá bariéra chránící přístavní město Rotterdam před vlnobitím v případě bouřek.

Maeslantkering je na kraji Rotterdamu v deltě řeky Mázy. Díky tomu, že je to delta řeky, do moře vedou i jiná koryta.

Obrovský stroj se skládá ze dvou ramen připevněných na obou březích. Ta doplavou doprostřed kanálu a potom se ponoří. To, co dělá Maeslantkering opravdu zajímavým, jsou ale gigantické rozměry celého stroje. Každé rameno je dlouhé 240 metrů (výška Petřínské rozhledny je 64 metrů) a s pevninou je spojeno největšími kulovými čepy na světě. Každý má průměr 9 metrů. Fenomenální!

Bariéra byla dokončena v roce 1997 a od té doby se tu fotí papaláši z celého světa. Na fotce prezident Myanmaru (Barmy) Thein Sein.
image
Poprvé v historii se bariéra zavřela v září roku 2007, když se do města začala vracet voda z rozbouřeného moře.
Spočítejte si cenu cestovního pojištění s 50% slevou od Sláva nazdar výletu!
Na kolik dní jedete?
Kolik Vám je?
Kam jedete?
 
Chci se hned pojistit
Sleva bude automaticky započítána.
Pošlete mi slevový kód
Cestujete později? Pošleme vám slevový kód do emailu.
Připomeneme se 4 dny před odjezdem.
Odeslat
A teď z trochu jiného soudku

Tak co je to konečně za místo?

To není most a a dokonce ani bariéra. A dokonce to vlevo není ani hladina moře. Tahle dálnice je v nizozemské provincii Flevoland. Když odzoomujete mapu, zjistíte, že modrá vodní hladina je vlastně spíš zelená pevnina. Je to mokřad oddělující umělou pevninu neboli polder od skutečného moře.

Jestli si tam chcete zajet, tady je to přesně na mapě. Dálnice A6 mezi hlavním městem provincie Lelystad a Emmeloordem.

To nechápu

Ano, je to složitější než lego. Tak jinak: Celá tahle oblast je pod hladinou moře. Sýrožrouti tam postavili hráze, oblast vysušili, a tím vznikly takzvané poldery, jako je právě Flevoland (kde žije 400 tisíc lidí). Jenže když se moři jen tak zabaví půda a oblast se vysuší, naprosto se změní hladiny podzemní vody, půda vyschne a je úrodná asi jako beton.

Armády se střetly v bitvě o autorství Vincenta Van Gogha. Mokřad Markermeer obklíčil polder Flevoland a v záloze číhá armáda Sláva nazdar výletu.

Takže přesto, že to původně nebylo v plánu, stavitelé museli nechat uvnitř své těžce vydobyté krajiny zmíněné mokřady, nebo chcete-li sladkovodní jezero. Jmenuje se to Markermeer. A protože je to žabinec ve vnitrozemí, není problém postavit těsně vedle břehu dálnici a nasázet větrníky. Obří zábrany proti návalům vody tady netřeba.

Jan Strmiska

V Indii si koupil motorku Royal Enfield 500. Než ho o ni okradli, projel pět indických států. Miluje Karpaty, oceán, jihovýchodní Asii i cesty za surfařskými spoty kamkoli. Roky testoval holky a měl na starosti módu v Maximu, šéfoval časopisu T3 (Tomorrow's Technology Today) a jeho nejnovější projekt je elektronická hudební pilulka Audiopill.

Mohlo by vás zajímat

MRKNĚTE NA NÁŠ INSTAGRAM

Sláva Nazdar Výletu CREATIVE DOCK