Létání

Robotická pilotní ruka. Váš příští pilot cestou na dovolenou

Kam se hrabou drony a samořiditelná auta. Všechny tyhle módní hračky nejspíš předběhnou roboti v dopravních letadlech.

Na fotce je robot, který už dokázal přistát s Boeingem 737. Sice to není nic humanoidního jako z Čapka, vlastně jen robotická ruka, ale o to je praktičtější. Je součástí programu americké agentury DARPA (přední vládní organizace pro výzkum vojenských technologií) a vyvíjí ho pro ni Boeing. Ten má pro výzkum a tyto experimenty založenou velice zajímavou firmu Aurora Flight Sciences.

https://www.axa-assistance.cz/cestovni-pojisteni/?externalpartner=10000430

Výhoda oproti vestavěnému autopilotovi je v tom, že se tenhle robot dokáže rychle adaptovat na nejrůznější letadla. Není to totiž jen nějaký obyčejný software, ale opravdu kus pořádného železa. Jmenuje se ALIAS (Aircrew Labor in Cockpit Automation System).

Takhle je to v detailu. Robot ALIAS může fungovat buď jako palubní trenažér, nebo jako druhý pilot.
image
Nejde jen o velký dopravní letadla. Automatický pilot přinese pokrok i do lehkých vrtulových letadel a helikoptér.

Akutní ošetření zubů

v Chorvatsku stojí od 5000 Kč nahoru, v Řecku a Španělsku deset tisíc
a v Itálii a Francii začíná na 13000 Kč.
Přitom pojištění od AXA Assistance máte díky nám s 50% slevou, takže za jeden den zaplatíte pouhých 11 Kč!
Klikněte tady a zadejte slevový kód: SLAVANAZDARVYLETU50 

Podej mi pomocnou roboruku

Celá věc je navržena jako podaná pomocná ruka (pardon, nemohli jsme si pomoct 😋) druhému pilotovi (náš článek o letecké terminologii a skrytých kódech používaných piloty a letuškami je tady). Je to reakce na stále komplikovanější ovládání moderních letadel. Pro piloty může být totiž bez zdlouhavého tréninku a školení velice obtížné orientovat se v neznámém letadle. Navíc sledování všech řídicích prvků už dnes rozptyluje víc, než je zdrávo. Zvlášť pokud jde o situaci vyžadující rychlá rozhodnutí.

Zastaralé jako vaše stoletá škodovka

Současný technický letadlový vývoj je totiž velice pozadu za extrémně rychlým vývojem umělé inteligence a počítačových systémů. Do stávajících letadel se elektronika dostává s mnohaletým zpožděním a vyjde to velice draho. Známe to z navigace v autech. To, co máme v nejlevnějším telefonu, i nejdražší auta dohánějí s vestavěnou navigací jen velice těžko a s několikaletým zpožděním. Jak dlouho jen trvalo, než se do aut začalo standardně montovat USB napájení druhé generace a tahali jsme to z pravěkých zapalovačů? A to už je dnes zase pryč a chtělo by to USB-C… A u letadel je proces ověřovacích testů a schvalování ještě mnohem těžkopádnější.

image
Základní principy létání jsou stále stejné, ale pokrok je znát na první pohled. Kokpit bombardéru Douglas B-19. Fotka z roku 1941.

Pilotní průkaz za měsíc

ALIAS má za cíl tento problém obejít. Je to v podstatě přenosné autonomní zařízení, které se lehce a levně namontuje do široké škály letadel. Od malé cessny po bombardér B-52. Po instalaci je robot schopen zanalyzovat systém letadla a přizpůsobit práci druhého pilota. Disponuje i pokročilými funkcemi rozpoznávání řeči a strojového učení. Až bude systém ALIAS v plné produkční fázi, Boeing plánuje, že si během měsíce dokáže osvojit řízení konkrétního letadla a převzít velkou část práce pilota. Tomu tím umožní soustředit se na rozhodování na vyšší úrovni a nenechat se rozptylovat blbostmi. A za vším hledejte peníze: ALIAS by měl umožnit i menší posádky.

Fajn, ale co si budeme povídat. Všechny ty řeči o bezpečnosti leteckého provozu jsou jen omáčka. Stejně to v Boeingu dělají jen proto, aby mohl pilotovat Skippy!

Aurora není jen ruka. Slavné je například toto letadlo na solární pohon. Design zvaný Odysseus umožňuje i dálkové lety výhradně na sluneční energii.
image
Letecká doprava může být už brzy mnohem futurističtější než dnes. Experimentální letoun XV-24A LightningStrike je první letadlo v historii na hybridní elektrický pohon s kolmým startem. Má vysokou účinnost v dopředném letu i ve visu. Vizualizace: Aurora Flight Sciences.
Spočítejte si cenu cestovního pojištění s 50% slevou od Sláva nazdar výletu!
Na kolik dní jedete?
Kolik Vám je?
Kam jedete?
 
Chci se hned pojistit
Sleva bude automaticky započítána.
Pošlete mi slevový kód
Cestujete později? Pošleme vám slevový kód do emailu.
Připomeneme se 4 dny před odjezdem.
Odeslat

Jan Strmiska

V Indii si koupil motorku Royal Enfield 500. Než ho o ni okradli, projel pět indických států. Přešel sám pěšky íránské hory, miluje Karpaty, oceán, jihovýchodní Asii i cesty za surfařskými spoty kamkoli. Roky testoval holky a měl na starosti módu v Maximu, šéfoval časopisu T3 (Tomorrow's Technology Today) a vyvinul elektronickou hudební pilulku Audiopill

Mohlo by vás zajímat

MRKNĚTE NA NÁŠ INSTAGRAM

Sláva Nazdar Výletu CREATIVE DOCK