Kulturní šok Počasí Antarktida

Tohle je příběh o tom, jak moc vyměkla naše civilizace

Ztraceni 497 dnů v malých člunech v bouřlivém počasí u Antarktidy.

Ernest Shackleton byl zkušený britský polárník a vůdce poslední velké expedice (Imperial Trans-Antarctic Expedition), která ještě znamenala hrdinské dobývání Antarktidy. Byl to pokus o přechod antarktického kontinentu. Po dobytí jižního pólu Roaldem Amundsenem (1911) byl přechod Antarktidy podle Shackletonových slov „jediným zbývajícím antarktickým putováním“.

Fotograf Frank Hurley a Ernest Henry Shackleton v expedičním táboře. Foto Profimedia. Na fotce nahoře tučňák kroužkový.
Rychlost větru na Antarktidě. Foto: Frank Hurley.

Bavíme se o době před sto lety. Nakonec se to sice nepovedlo, ale je to neuvěřitelný příběh toho, co my lidé vydržíme. Nebo jsme spíš vydrželi.

Proti imperiálnímu týmu Shackeltona (nešlo samozřejmě o nic menšího než posílit britské impérium) se tehdy spiklo všechno, co šlo. Jejich loď Endurance zamrzla ve Weddellově moři. Neustále se zvyšující tlak ledu loď rozdrtil a nakonec i potopil. Po několika měsících strávených v provizorních táborech posádka vyrazila s plánem pochodovat po ledu 557 kilometrů k Pauletovu ostrovu. 28 mužů vleklo 3 čluny, měli ale jen 3 stany, kamna, nejnutnější jídlo a oblečení. Kvůli pohybům a praskání ledu ale museli plán změnit. Spustili čluny na vodu a vydali se v nich ke Slonímu ostrovu.

Čekání na to, až se Endurance definitivně potopí a vklouzne pod led. Listopad 1915. Foto: Royal Geographic Society / Public Domain.

V malých člunech, v bouřlivém počasí a mezi kusy ledu. Nechyběly amputace omrzlých končetin bez anestezie, vítr o rychlosti 110 km/h a potrava skládající se z tučňáčího a tuleního masa. Nechyběly taky polohumorné zápisky do lodního deníku „toho, kdo umře první, budeme jíst jako prvního“.Nakonec jim to trvalo celkem 497 dnů (tedy skoro rok a půl). Neuvěřitelné!

Vylodění člunu Georgia. Celá expedice byla známá taky jako Vytrvalostní expedice. Chápeme proč. Foto: Royal Geographic Society / Public Domain.
image
Sir Ernest Shackleton a tři členové posádky na palubě lodi Nimrod v roce 1909. Šlo o expedici předcházející zmíněnou velkou Imperiální. Panebože nejsou ti pánové trochu nalehko? Foto Profimedia.

Lidstvo to nakonec dokázalo až za 50 let

Shackletonovi muži byli zachráněni v srpnu roku 1916. Je fascinující, že přechod Antarktidy se tak poprvé povedl až o 50 (!) let později expedici Commonwealth Trans-Antarctic Expedition v roce 1958. Tuto expedici mimochodem nevedl nikdo menší než pokořitel Mount Everestu Edmund Hillary.

Doba pokročila, je rok 1957 a upravené traktory Ferguson TE20 a tým Edmunda Hillaryho na Trans-Antarktické expedici Commonwealthu poprvé v historii překonává Antarktidu. Techniky už mají mnohem víc, včetně podpůrného letadla. Foto: National Science Foundation.
image
Spouštění člunu James Caird na vodu na podřeží Sloního ostrova 24. dubna 1916. Na tomhle se plácali dlouhé měsíce v ledovém oceánu. Foto: Royal Geographic Society / Public Domain.

Byl tak trochu cvok

Za zásluhy při vedení expedice byl Ernest Henry Shackleton byl povýšen do šlechtického stavu. Jenže Sir Shackleton měl nejenom býčí vytrvalost, ale často taky vymýšlel podivné projekty, které mu měly přinést slávu a peníze. Třeba když vyplul na svou polární výpravu s lodí Nimrod v roce 1908, vezl na své lodi i 24 000 poštovních známek a 2000 dopisů…

Spočítejte si cenu cestovního pojištění s 50% slevou od Sláva nazdar výletu!
Na kolik dní jedete?
Kolik Vám je?
Kam jedete?
 
Chci se hned pojistit
Sleva bude automaticky započítána.
Pošlete mi slevový kód
Cestujete později? Pošleme vám slevový kód do emailu.
Připomeneme se 4 dny před odjezdem.
Odeslat

A jeho pravnuk zdědil geny

Patrick Bergel, pravnuk Ernesta Shackletona, svým způsobem dokončil to, co jeho pradědeček začal před více než 100 lety. Jako první přejel nejsušší a nejchladnější kontinent běžným osobním autem. A dokonce tam a zpátky. Prosím?! Ano, rodinným autem. Sám o sobě tento moderní podnikatel říká: „Nejsem polárník, jsem indoorový člověk. Deníky svého pradědečka jsem si vzal samozřejmě s sebou. Na Kindlu.“

Dneska vám z letadla vyndají vaši rodinnou káru, se kterou jinak jezdíte jen do Lidlu pro zlevněné máslo a pak už stačí jen machrovat. Foto: Profimedia.
No dobře, trasa měla 5600 kilometrů a největší pohoří Vinson Massif má vrchol ve výšce 5000 metrů. Je fascinující, že tuhle trasu chtěli ujít muži před sto lety skoro v ponožkách. Foto: Profimedia.

Na propagačním videu Hyundai samozřejmě zahlédnete podpůrný tým a dalších asi sedm náklaďáků konvoje. Je něco shnilého na tomhle moderním „expedičním“ přístupu.

O tom, jak nejlevněji vyrazit na Antarktidu sami, si přečtěte v našem dalším článku tady.

Jan Strmiska

V Indii si koupil motorku Royal Enfield 500. Než ho o ni okradli, projel pět indických států. Přešel sám pěšky íránské hory, miluje Karpaty, oceán, jihovýchodní Asii i cesty za surfařskými spoty kamkoli. Roky testoval holky a měl na starosti módu v Maximu, šéfoval časopisu T3 (Tomorrow's Technology Today) a vyvinul elektronickou hudební pilulku Audiopill

Mohlo by vás zajímat

MRKNĚTE NA NÁŠ INSTAGRAM

Sláva Nazdar Výletu CREATIVE DOCK